Ekonomi

Ambargo için geri sayım başladı! Türkiye Avrupa’ya daha yüksek fiyatla satacak

AB’nin Rusya’dan ithal edilen motorine 5 Şubat’ta uygulamaya başlayacağı ambargonun kısa vadeli darboğazları beraberinde getirmesi ve küresel motorin rotalarında önemli değişikliklere neden olması bekleniyor. AB’nin öncelikle Orta Doğu, Hindistan ve ABD’den motorin ithal etmeye çalışacağı, Türkiye’nin ise iç piyasada Rus motorinini kullanıp ürettiği motorini AB’ye daha yüksek fiyattan satabileceği belirtiliyor.

TÜRKİYE’NİN AB’YE MOTORİN İHRACATI ARTABİLİR

Kamyon, otobüs, gemi ve trenlerde kullanılan ve inşaat, imalat ve tarım makinelerinde en değerli yakıt olan motorin, dünya ekonomisi için en değerli yakıtlardan biridir. Doğal gaz fiyatlarının önceki yıllara göre artması, bazı yerlerde elektrik üretiminde motorinin kullanılmasına neden oluyor. 2023 yılında küresel enerji piyasalarındaki darboğaz devam ederken, analistler Avrupa Birliği’nin Rusya ve diğer ülkelerden gelen petrol işlerine ambargo uygulamasıyla diğer ülkelerde de yeni bir dizel darboğazının yaşanabileceği görüşündeler. Bu durum petrol piyasalarında ve pompa fiyatlarında yeni fiyat artışlarını beraberinde getirebileceği gibi, dünya motorin piyasasında da rotaları çizebilir. Bazı analizlerde Türkiye’nin AB’ye motorin ihracatını artırabileceği belirtiliyor.

AMBARGO ŞUBATTA BAŞLIYOR

Avrupa Birliği (AB) ülkeleri, Şubat ayı itibarıyla sadece Rusya’nın petrolüne değil, rafine motorin gibi yakıtlara da ambargo uygulamaya hazırlanıyor.

DOĞALGAZ SONRASI MOTORİN ŞİŞELENMESİ

Ekonomim.com’un haberine göre, Uzmanlar, bu ambargoların 2022’de doğalgaz darboğazı yaşayan sendikanın 2023’te motorin darboğazı yaşamasına neden olabileceği görüşünde.Bernstein analistleri, bir müşteri notunda, Rus petrol ürünlerine yönelik AB ambargosunun 2 Şubat’ta yürürlüğe girdiğini yazdı. “Dizel pazarlarında durum sıkılaşacak” görünümünde. Flex LNG CEO’su Oeystein Kalleklev dün Twitter üzerinden bir açıklama yaptı. “2022 Avrupa’da doğalgaz darboğazının yılı oldu. 2023 motorin darboğazının yılı mı olacak?”Yaptığı açıklamalarla bu kaygılara dikkat çekiyor.

Danışmanlık şirketi Energy Aspects, yeni rotalar çizilse de Rusya’nın motorin ihracatının yalnızca üçte birinin alıcı bulacağına, kalan hacmin ise küresel pazara ulaşamayacağına inanıyor.

RUSYA, SAVAŞA RAĞMEN AB’NİN EN BÜYÜK DİZEL TEDARİKÇİSİ

Rusya’dan ithal edilecek motorin gibi rafine edilmiş petrol ürünlerinde tavan fiyat uygulaması 5 Şubat’tan itibaren başlıyor. Markets.com’daki verilere göre 2022’deki Ukrayna Savaşı’na rağmen Rusya, AB ve İngiltere’nin en büyük dizel tedarikçisi olmaya devam etti. Suudi Arabistan, Hindistan, ABD, Birleşik Arap Emirlikleri, birliğin ve İngiltere’nin diğer en büyük dizel tedarikçileridir.

TÜRKİYE MOTORİNİ YÜKSEK FİYATA SATABİLİR

Bloomberg’de yer alan bir analize göre sendika, konumu nedeniyle Ortadoğu’dan alımlarını artırmaya odaklanacak. Türkiye de analizde potansiyel aracı ülkelerden biri olarak görülmektedir. “AB üyesi olmayan Türkiye, Rusya’dan büyük miktarlarda mazot ithal edebilir – zaten mazot ithal ediyor – ve bunu iç piyasada kullanabilir. Kendi rafinerilerinde ürettiği mazot belki de AB’ye daha da yüksek fiyatlardan satılabilir.” değerlendirme yapılır. ABD’li enerji şirketi Exxon, Teksas’taki Beaumont rafinerisini 2 milyar dolarlık bir yatırımla genişletme çalışmalarına bu ay başladı. Irak’ın Kerbela petrol rafinerisi de Mart ayında üretime başlıyor. Kuveyt’in Az-Zour rafinerisinin, günlük 615.000 varil işleme kapasitesiyle ikinci çeyrekte faaliyete geçmesi bekleniyor. Almanya geçtiğimiz günlerde Birleşik Arap Emirlikleri’nin ulusal petrol şirketi ile bir tedarik anlaşması imzaladı.

ÇİN’İN MOTORİN İHRACATI HIZLA ARTIYOR, AÇIĞI GETİREBİLİR

Gelişmelere paralel olarak Çin’in motorin ihracatının son aylarda önemli ölçüde arttığı belirtiliyor. Wood Mackenzie Ltd. Araştırma Müdürü Mark Williams “Çin’in politikası kritik ve rafineride kapasite fazlası var” diyor. Williams’a göre akaryakıt ihracat kotalarını da artıran Çin, yılın ilk yarısında 400 bin ila 600 bin varil motorin ihraç edebilir. Ancak Çin doğrudan AB’ye değil, Asya’daki diğer bölgelere tedarik sağlıyor. Ancak bu durum küresel motorin arzını rahatlatabilir ve AB’ye giden motorini artırabilir.

KAYNAK: EKONOMİM.COM/HİLAL SARI

yusufeli-haber.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu